AHLAN WASAHLAN WA MARHABAN BIKUM !!

Jom aaaa cakap Arab!!

Tuesday, December 14, 2010

Dari BENCHI kepada CHINTA... PART TWO

sambungan...

INTIS

Terlambat.

Aku seolah dah terlambat untuk minat bahasa Arab sebab dah habis sekolah. Result Arab SPM lak teruk dan menjejaskan result SPM aku yang agak OK. Lama kelamaan perasaan negatif tu hilang dan mula bersemangat balik.

Lepas SPM, aku bagitau FAMA (Father & Mother) yang kalau boleh aku nak sambung belajar Arab. Alhamdulillah, dapat peluang belajar di INTIS (Institut Teknologi Ibnu Sina, Seri Gombak) selama 3 bulan, INTENSIF! 

Kat situ, walaupun aku minat Arab tapi perangai lama masih belum berjaya dibuang, iaitu MALAS. Walaubagaimanapun, aku dapat kekuatan baru selepas 3 bulan kat INTIS, iaitu keyakinan untuk bercakap. Ini semua atas hasil usaha INTIS dan para ustaz/ustazahnya yang memaksa kami bercakap Arab sepanjang 3 bulan.

Ustaz ajar Balaghah, ustaz dari Sudan. Ustazah ajar Nusus, dari Mesir. Ustaz2 Melayu memang sengaja tak mau cakap Melayu, so teknik memaksa tu sangat berjaya! Aku graduate dari INTIS dengan Jayyid je [result tahap macam CGPA 3.0 kot :) ] tapi perasaan yakin bercakap Arab tu tinggi dan bersemangat (walaupun sampai sekarang tak terer baca penulisan Arab dengan baik). Pada aku, keyakinan bercakap tu penting, dan aku dah hilang rasa rendah diri kat kawan2 yang memang power Arab masa SPM dulu (yang dapat A1, A2).

IIUM

Alhamdulillah, aku mendapat tempat di universiti yang memang aku target. Logik la juga, kenapa UIA jadi pilihan hati - NAK MAHIR BERBAHASA ASING sebab kat sana penuh dengan pelajar 'foreigner'.

Dari tahun 2000 sampai 2006 aku berkubu kat UIA, menuntut jurusan yang aku tidak lah 100% minat - LLB (Sarjana Muda Undang-Undang). Walaupun pernah nak tukar course dulu, tapi tak berjaya dan aku stick dengan jurusan ni. Tambahan pula, ilmu Undang-undang ni penting kalau nak berniaga ke, bekerja ke, apa2 lah, so aku stay je mengaji course Law ni (selepas ini disebut sebagai AIKOL, Ahmad Ibrahim Kulliyah of Laws). Ayah aku juga ada mengatakan yang kalau nak pilih jurusan lain ke apa, habiskan dulu LLB kat AIKOL nih. Alhamdullilah, selesai dan berjaya graduate dari AIKOL dengan 'biasa-biasa' je :)

FAEDAH UIA...? 

Walaupun aku tidak amik course Syariah, atau Ilmu Wahyu, mahupun Bahasa Arab di UIA, ia tidak sedikitpun mengurangkan minat aku pada bahasa Arab. Banyak faedah 'mengaji' kat UIA nih, antaranya dapat jumpa dan practice bahasa Arab dengan pelajar asing yang ramai kat sini. Walaupun course di AIKOL tidak ramai foreigner seperti course2 yang lain, aku still akan menyibuk2 jumpa diorang. Untuk BERBUAL..
  
DI UIA, aku berlatih bela diri yang baru, di samping menjaga teknik2 lama yang dipelajari masa belajar Gayong dan Tae Kwon Do. Aku memilih untuk tak sambung Silat Gayong di UIA, tetapi memasang niat untuk sambung belajar Tae Kwon Do. Agak kecewa, Tae Kwon Do di UIA alirannya sedikit berbeza dari yang aku belajar di sekolah (Sekolah: ITF, UIA: WTF) so, aku memutuskan hanya untuk practice sorang2 je kat bilik :) . Di UIA inilah aku jatuh hati dengan suatu bela diri yang unik, iaitu Aikido dari aliran Aikikai. Suatu seni beladiri yang bersifat bertahan dan 'harmoni' dari negara Jepun.  
 
KAITAN BERLATIH AIKIDO DENGAN PENGUASAAN BAHASA?

Kali ni, rakan-rakan seperguruan aku bukan lagi semua orang Melayu. Meraka datang dari pelbagai negara. Antara  yang pernah aku training adalah dari Chad, Tajikistan, Vietnam dan juga Palestin. So, semestinya aku takleh cakap Melayu dengan depa ni, sama ada English atau bahasa Arab, sebab itulah bahasa pengantar di UIA. 

Sekali lagi, unsur PAKSAAN! 

Paksaan amat penting untuk kita belajar bahasa. Bahasa bukan subjek membaca semata-mata, tapi ia lebih kurang macam Matematik (I hate Maths.. ), kena praktis hari-hari sampai dah tak perlu fikir.

Tak terkecuali bahasa Arab, unsur paksaan membolehkan kita belajar bahasa dengan kadar yang lebih PANTAS. Percayalah, memang PANTAS kalau kita terpaksa cakap bahasa asing, so carilah suasana yang mana kita TERPAKSA bercakap bahasa Arab!  :)

Berbalik kepada Aikido, sudah ada senior2 aku yang mahir mengajar Aikido di dalam bahasa asing, termasuk bahasa Arab. Sensei Razi sebagai contoh, telah berjaya membuka dojo (gelanggang) Aikido di negara Arab iaitu di Jordan. Dan, secara tak langsung beliau terpaksa mengajar juga sedikit sebanyak di dalam bahasa Arab. Ini salah satu lagi faedah boleh berbahasa asing, boleh lebarkan sayap ke NEGARA LUAR!  

Di samping paksaan berbahasa asing dalam Dojo, aku juga terpaksa sebilik dengan orang luar. Cuba teka dari mana...?

*Clue: salah satu negara Afrika  :)

So, takde cara lain yang lebih pantas (pada pendapat aku la) untuk mahir berbahasa asing, selain memaksa diri dan meletakkan diri di dalam situasi yang kita tidak selesa (bak kata orang Putih: outside our COMFORT ZONE). Kalau duduk di negara Arab sekalipun, tapi hari-hari bergaul dengan orang Melayu dan cakap Melayu, takkan punyalah dapat mahir dalam bahasa Arab! Susahkanlah diri sedikit dan cuba2 lah bergaul dengan mereka [dan cuba la try masakan diorang, janganlah hari-hari 'makan budu/sambal belacan je'  :) ]

SOALAN: Betul ke Universiti Islam Madinah tak benarkan dua orang dari satu negara tinggal sebilik di kampus Universiti...?

DAH GRADUATE DAH, PASTU....?

Aku still menyimpan minat dan passion yang sama seperti dulu. Dan Alhamdulillah, aku dapat peluang belajar Arab di dalam suatu program antara yang paling praktikal sekali untuk belajar bahasa - menjadi PEMANDU PELANCONG!!

Bekerja sebagai pemandu pelancong boleh mengekalkan kemahiran bahasa yang ada, di samping boleh improve BERGANDA GANDA lagi cepat dari beberapa teknik belajar yang lain. Masakan tidak, berjumpa pelancong Inggeris atau Arab memang menuntut pemandu pelancong MAHIR berbahasa Arab. Bezanya, kali ni kena cakap betul2. Kalau salah info, buruk padahnya.

So, kerjaya ini sekali lagi menunjukkan UNSUR PAKSAAN amat penting untuk cepat communicate dalam bahasa asing. Berbual dan memberi taklimat/penerangan dalam bahasa Arab dengan pelancong2 yang bertutur dalam bahasa Arab JAUH LEBIH EFFEKTIF dari sesi belajar bahasa dalam kelas yang banyak bersifat sehala (one way communication).

* Saya tak kata belajar dalam kelas tak efektif,  ia amat bergantung kepada keupayaan guru yang mengajar. Kelas penting untuk belajar Nahu (grammar) contohnya, sebab kena tulis2, salin2 dan FAHAM. Cuma terdapat kelas2 yang terlalu menekankan Nahu dan kurang menggalakkan pelajar BERSEMBANG dalam bahasa Arab.

Apapun, two way communication paling berkesan dan jika ianya dah jadi suatu 'habit', maka bercakap bahasa asing akan menjadi jauh lebih semulajadi (natural).

CUKUP BAHASA ARAB BAKU... ?

Ustaz Hairul, seorang 'trainer' serta pemeriksa ujian bahasa Arab untuk pemandu pelancong berbahasa Arab pernah berpesan. 'Belajarlah sekali bahasa Ammi, iaitu bahasa colloquial. Bahasa kurang rasmi dan lebih bersifat 'conversational'. Bahasa Ammiah (bahasa pasar) ini pulak, berbeza mengikut negara.

Ammi Mesir lain.
Ammi Jordan lain.
Ammi Saudi lain.
Ammi Jazaair (Algeria) lain.

Walaupun depa semua ni buleh faham MSA (Modern Standard Arabic) atau bahasa Arab standard, tapi kebolehan bertutur dalam bahasa Ammi boleh menjadikan kita RAPAT dan lebih MESRA dengan diorang nih. Contoh mudah: Mesti la kita suka gile kalau time kita melawat Jepun contohnya, kita dapat tour guide yang boleh cakap bahasa Kelate, atau loghat Noghori instead of just bahasa Melayu standard. Bayangkan lah betapo happy nyo kito!! 

KHULAASOH (Kesimpulan)

Aku takdo la pandai bonar cakap Arab ni, tapi keberanian bercakap dan mencuba tu ada. So, aku mengajak semua agar kita sama2 cuba bercakap dan meningkatkan kemahiran bahasa Arab kita dari hari ke hari. MSA atau Ammi, dua-dua penting!!

Kalau ada kawan2 yang boleh mengajar atau ada kursus2 pendek/panjang yang best2 untuk kuasai bahasa Arab, bulehlah bagitau aku. Antum (korang) juga buleh letak advertisement/tips2/pengumuman/cadangan2 website kat blog ni supaya kita sama-sama buleh SHARE.

Itu saja, ADIOS!!


Coretan merepek,

RM Hafiz
14 December 2010
   





   

No comments:

Post a Comment